De nieuwe dienstregeling voor De Lijn wordt voorbereid in vijftien vervoerregio’s. Tijdens de zomer werd het ontwerpplan voor de vervoerregio Mechelen afgerond. Opvallend: Boortmeerbeek wordt verschillende keren letterlijk van de kaart geveegd. En in Schiplaken – een volwaardig dorp met ruim 3500 inwoners – verdwijnt het busvervoer.

Het plan voor de Mechelse vervoerregio blinkt uit in vaagheid en de concrete plannen worden nog strikt geheim gehouden. Het ontwerp van de vervoerregio Leuven ligt echter meer dan een tipje van de sluier op (met dank aan onze CD&V-collega’s in de buurgemeenten): Er wordt zwaar gesneden in het busaanbod in Boortmeerbeek en in Schiplaken verdwijnt het busvervoer.

• Het schoolvervoer, dat o.a. Schiplaken en Boortmeerbeek verbindt met de middelbare scholen (Haacht en Keerbergen), wordt nergens vermeld. Wordt dit afgeschaft? Is daarvoor nog ergens budget voorzien?
CD&V-commentaar: Het schoolvervoer behoort nochtans tot het aanvullend net en is duidelijk de verantwoordelijkheid van de vervoerregio. Het verwondert ons niet dat de vervoerregio Mechelen geen interesse heeft voor deze lijn, zo snijdt ze Boortmeerbeek immers af van de concurrerende scholen. Hallucinant wordt het als Boortmeerbeek geheel geschrapt wordt op de kaart van de onderwijsvoorzieningen. Ook Leuven heeft duidelijk geen interesse voor deze lijn. Logisch, Boortmeerbeek behoort niet tot de vervoerregio Leuven.
  • De lijn 681 verdwijnt. Deze lijn verbindt Schiplaken met Boortmeerbeek. De lijn verbindt tevens de hele gemeente met de luchthaven en met het ziekenhuis Imelda.
CD&V-commentaar: Dit betekent een zwaar verlies voor de hele gemeente, maar vooral voor Schiplaken.
  • De lijnen 284 en 285 worden samengesmolten. De lijn Leuven – Mechelen loopt over de N26 tussen Kampenhout-sas en de Audenhovelaan. Vervolgens buigt de lijn af richting Boortmeerbeek-centrum en Hever-centrum en volgt de Audenhovelaan – Heverbaan – Hoogstraat – Stationstraat. Vervolgens volgt de lijn opnieuw de N26.
CD&V-commentaar: Dit betekent dat Schiplaken opnieuw verliest, omdat de vaak gebruikte bushalte Bieststraat – Leuvensesteenweg verdwijnt.

CD&V is erg bezorgd over het busvervoer in Boortmeerbeek en vraagt het vervoersplan aan te passen. Op 28 september vragen we de gemeenteraad volgende principes te onderschrijven:

• Boortmeerbeek wordt niet op een volwaardige manier in het rapport opgenomen. Zo is Boortmeerbeek niet opgenomen in de kaarten over de voorzieningen, ontbreekt de referentie naar Kampenhout-sas als economische en tewerkstellingspool en ontbreken essentiële functies van de N26 (ontsluiting van Planckendael, verbinding van Mechelen met Leuven, E19 en met Sportimonium en Hofstade-strand).
  • De drie deelkernen (Hever, Schiplaken en Haacht-Station) dienen allen verbonden te zijn met het hoofddorp Boortmeerbeek;
  • Schiplaken dient rechtstreeks ontsloten te worden naar Mechelen en naar Don Bosco Haacht;

Twee jaar geleden vroeg CD&V de stemming om net als onze buurgemeenten Kampenhout, Haacht, Keerbergen en Zemst toe te treden tot die vervoersregio Leuven. OpenVLD gevolgd door SP.a- wilde absoluut naar de vervoersregio Mechelen. CD&V-Boortmeerbeek waarschuwde toen reeds dat dit een afbouw van de buslijnen in onze gemeente zou inluiden. Nu zien we de gevolgen …

Tekst: Bert Meulemans, Gemeenteraadslid CD&V