Michel Baert, 1ste schepen ex-Open-VLD, en Remi Serranne, enige schepen van coalitiepartner SP.a, beschuldigen de burgemeester en de schepen van mobiliteit van gesjoemel. Ze beschuldigen hun collega-schepenen verslagen te ‘vervalsen’: niet-aanwezigen worden toch als aanwezig genoteerd, beslissingen worden genotuleerd zonder dat de dossiers voor handen zijn, aanbestedingen worden vooraf aan aannemers toegekend.

Op 17 augustus verzonden ze een aangetekende brief naar hun collega’ s met in totaal zeven aantijgingen. Op 25 augustus volgde dan een klacht bij de gouverneur. De klacht houdt verband met het afsluiten van de Pastorijstraat en de Beringstraat.

Dat het niet meer botert tussen oud-burgemeester Michel Baert en de nieuwe burgemeester Karin Derua is al lang een publiek geheim. Maar hier steekt niet alleen Michel Baert de middenvinger op, maar ook coalitiepartner SP.a.

CD&V vindt het jammer dat het college meer bezig is met zichzelf, terwijl dossiers blijven liggen. Zo werden bij recente verkavelings- en trage-wegen-dossiers zware procedurefouten gemaakt, worden beslissingen van de gemeenteraad niet uitgevoerd, weigert het college (of wat daar van overblijft) de kennis van de oppositiepartijen te benutten in gemeenteraadscommissies.

Recent heeft de gouverneur uitspraak gedaan. Zware onregelmatigheden kon de gouverneur niet vaststellen. Wel stelt hij - maar dat is niets nieuws - dat de werking van het college mank loopt. Zo is het college verplicht haar werking vast te leggen in een huishoudelijk reglement. Bijna twee jaar na de installatie is dat nog altijd niet gebeurd: “Het college van burgemeester en schepenen is conform artikel 54 DLB (Decreet Lokaal Bestuur) verplicht bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan te nemen waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking. Het college van Boortmeerbeek beschikt nog niet over dergelijk huishoudelijk reglement,” aldus de gouverneur.

Maandag nam de gemeenteraad kennis van de uitspraak van de gouverneur.

Ook Het Nieuwsblad bracht hierover een bericht:

Met vriendelijke groeten,
Bert Meulemans