Oudestraat – Bredepleinstraat

Het asfalt van de Oudestraat - Bredepleinstraat werd bijna een jaar geleden gegoten en gewalst. De groenaanleg laat echter op zich wachten en een aantal verkeersborden zijn verkeerd geplaatst. Dat laatste zorgt ervoor dat vrachtwagens voor een naburig bedrijf noodgedwongen over het fietspad moeten rijden om hun erf op te geraken: ronduit gevaarlijk.
In januari kaartte de CD&V-fractie deze situatie al aan op de gemeenteraad. Met schaamrood op de wangen moest de OpenVLD-Sp.a-meerderheid toegeven dat ze de afwerking op de lange baan geschoven had.

CD&V - gesteund door de andere oppositiefracties - legde een vijftal concrete punten voor. Schoorvoetend stemde OpenVLD en Sp.a in met onze voorstellen. Vandaag een maand later, blijven ze nog altijd dode letter. Daarom vroegen we opnieuw naar de timing, maar het college weigerde antwoord te geven op onze vraag. We begrijpen dat niet alles onmiddellijk kan, maar het vermijden van gevaarlijke situaties zou toch een prioriteit mogen zijn.

Een overzicht van onze voorstellen:

De bochten van de Bredepleinstraat

In de twee bochten van de Bredepleinstraat rijden vrachtwagens systematisch over het fietspad, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Een vrachtwagen (zeker met aanhangwagen) moet gebruik kunnen maken van de overrijdbare middenberm, maar dat kan nu niet met de foutief geplaatste verkeersborden. Zo moet men ofwel het verkeersbord raken, ofwel over de voorziene groenstrook en het fietspad rijden (wat nu meestal gebeurt). CD&V vroeg om de verkeersborden dringend weg te halen. Een maand later, staan ze er nog steeds.

In de bochten willen we tevens een haag. Het groenvak is immers voorzien. Een haag biedt bescherming voor fietsers en voetgangers. Voor de automobilist wordt de bocht extra geaccentueerd zodat een poorteffect ontstaat en de snelheid maximaal getemperd wordt. Omdat januari nog een plantmaand is vroegen we de haag snel te planten, echter een maand later is deze nog niet te bespeuren.

Woonwijk de Laar: opheffen parkeerverbod, groenaanleg en poorteffect

Het parkeerverbod in de zone-30 van de Bredepleinstraat heeft geen enkele zin. De straat is voldoende breed (4,90 m) om er te parkeren. Bovendien is de straat op verschillende plaatsen nog breder en zijn er aansluitend op de groenvoorzieningen ‘parkeerhoekjes’. In het begin van de zone-30 (nummer 91 tot 99) vragen we omwille van de gebrekkige privé-parkeermogelijkheden en omwille van de slechte zichtbaarheid, parkeren langs de onpare zijde.

Eind vorig jaar wilden OpenVLD en sp.a de groenaanplantingen in de wijk nog dicht leggen met klinkers. Omdat voldoende groen bijdraagt tot een aangename leefomgeving en het verkeer helpt afremmen, was dat voor ons onaanvaardbaar. De gemeenteraad sloot zich daarbij aan. Het College beloofde half hoge, dichte struiken en bomen te voorzien. Zo wordt het rechte straatbeeld doorbroken en wordt de snelheid afgeremd. Aansluitend vroegen we rond de kapel  lindebomen en meidoorn aan te planten.

Op de eerste plannen was bij het binnenrijden van de zone-30 een poorteffect voorzien. Later werd dit vervangen door geschilderde lijnen. Op ons voorstel wordt nu opnieuw teruggegrepen naar het poorteffect. Daardoor zullen automobilisten bij het binnenrijden van de zone-30 extra gewaarschuwd worden. Bovendien kunnen fietsers door deze ‘beveiligde rugdekking’ veilig op de rijbaan.

Middenbermen: verwijderen van overtollige belijning en groenaanplanting

De middenstroken worden gemarkeerd met een volle of onderbroken lijn. Deze zijn totaal overbodig. Omdat deze lijnen zich soms voor opritten bevinden, worden mensen ‘gedwongen’ een zware verkeersovertreding te maken wanneer zij hun oprit willen oprijden. Bovendien wordt door de belijning een stationeer- en parkeerverbod ingesteld, wat helemaal niet nodig is. De gemeenteraad gaf het college opdracht de belijning langs de verkeersgeleiders te verwijderen.