Gisteren publiceerde Het Nieuwsblad haar burgemeesterrapport voor Boortmeerbeek. Daaruit blijkt dat de inwoners van onze gemeente een onvoldoende geven aan hun burgemeester. CD&V werd om een reactie gevraagd bij monde van fractievoorzitter Steven Van Loock.

Het volledige artikel kan je lezen op de website van het nieuwsblad, of in bijlage onderaan dit nieuwsbericht.

Voor de volledigheid geven wij ook nog even integraal de reactie van CD&V Boortmeerbeek aan Het Nieuwsblad:

"Wat ons vooral na 3 jaar opvalt, is dat het huidige gemeentebestuur nog steeds geen beleidsvisie heeft uitgewerkt. Hier is door onze fractie ook meermaals naar gepolst tijdens de gemeenteraad, maar tot op heden zonder succes, zonder maar de minimale aanzet. Deze opmerking is trouwens ook gemaakt door de gouverneur op basis van het voorgestelde meerjarenplan. Het bestuur focust zich enkel op de dagdagelijkse werking van onze gemeente, maar realiseerde de voorbije 3 jaar geen projecten ter verbetering van onze gemeente. De enige projecten (bv. herinriching Bredepleinstraat-Oudestraat) werden volledig uitgewerkt onder CD&V-impuls de vorige legislatuur.

Het feit dat onze burgemeester ook niet hoog scoort, heeft hier volgens ons ten volle mee te maken. De burgers moeten vaststellen dat onze gemeente al drie jaar stilstaat en er niets vooruit gaat.

Als we kijken naar de goede punten vallen ons meteen 2 zaken op, zijnde sport en cultuur: Deze 2 aspecten zaten tijdens de vorige legislatuur onder de verantwoordelijkheid van 2 CD&V schepenen. Deze hebben tijdens hun mandaat op beide vlakken vooruitgang geboekt. Wat we wel vaststellen, is dat er tijdens deze legislatuur niet verder opgebouwd wordt. Somige initiatieven en budgetten die toen werden opgestart zijn zelfs stopgezet of teruggedraaid. Zo is er van een verdere uitbouw van het sportbeleid totaal geen sprake en werd de kunstacademie kwasi volledig ontmanteld.

Wat betreft klantvriendelijkheid van de gemeentediensten kunnen wij ons perfect aansluiten bij de mening van onze medeburgers.

Over de parkeermogelijkheden maken wij ons een beetje zorgen naar de toekomst. Eenmaal de Mouterijsite klaar is, zal dat probleem  acuut worden. De mensen die daar gaan wonen, hebben meestal 1 parkeerplaats gekocht, maar we stellen vast dat het merendeel van de gezinnen over meer dan 1 voertuig beschikt. Dit is iets wat het bestuur volgens ons zeker in de gaten moet houden.

Tijdens de vorige periode was er een heel globaal mobiliteitsplan opgesteld, maar ook dit heeft de huidige coalitie niet uitgevoerd of zwaar vertraagd. De versnelling die in de vorige legislatuur was ingezet in het verkeersveiligheidsbeleid, in de aanleg van de fietspaden en in het actief beheer van trage wegen, is volledig stilgevallen. Er werden tot op heden geen nieuwe dossiers opgestart. Het enige dat wij merken is dat er borden worden geplaatst met de boodschap "weg in slechte staat".

Wat betreft de financiën herhaal ik het gebrek aan visie. Daarenboven zien we dat de meerderheid, zoals beloofd tijdens hun vorige campagne, de personenbelastingen niet verhoogd heeft, maar de burgers wel op andere vlakken meer heeft belast, met als uitschieter alles wat te maken heeft met milieu en afval."

Auteur: Chris Truyen (voorzitter), Steven Van Loock (fractievoorzitter)
Bron artikel: Het Nieuwsblad, 27 januari 2016